احمد پاکزاد؛ سید نورالدین رضوی زاده؛ محمد رضا کلاهی
چکیده
عصر ما عصر شهرت است و سلبریتیها جنبهای گریزناپذیر از زندگی روزمره ما هستند. با توجه به نفوذ و اقبال بالایی که سلبریتیها در بین نسل جدید برخوردارند، فعالیت آنها در سالهای اخیر به یک چالش جدی در جامعه ایران تبدیل شده است. بر این اساس، در تحقیق حاضر به مطالعه نگرش مردم تهران نسبت به سلبریتیها پرداخته شده است. روش پژوهش، از ...
بیشتر
عصر ما عصر شهرت است و سلبریتیها جنبهای گریزناپذیر از زندگی روزمره ما هستند. با توجه به نفوذ و اقبال بالایی که سلبریتیها در بین نسل جدید برخوردارند، فعالیت آنها در سالهای اخیر به یک چالش جدی در جامعه ایران تبدیل شده است. بر این اساس، در تحقیق حاضر به مطالعه نگرش مردم تهران نسبت به سلبریتیها پرداخته شده است. روش پژوهش، از نوع اسنادی- پیمایشی و نمونه آن 384 نفر از شهروندان 15 سال و بالاتر ساکن شهر تهران بوده است که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با کمک پرسشنامه، گردآوری و بهوسیله نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد 7/72 درصد پاسخگویان اخبار و حواشی مربوط به سلبریتیها را پیگیری میکنند. «بازیگران سینما و تلویزیون»، «ورزشکاران» و «خوانندگان و نوازندگان داخلی» به ترتیب مهمترین سلبریتیهای موردعلاقه پاسخگویان بودهاند. «موفقیت در زمینه شغلی»، «مردمی بودن» و «موضعگیریهای سیاسی و اجتماعی» از دلایل مهم علاقهمندی افراد به سلبریتیها است. یافتههای پژوهش حاضر همچنین نشان میدهد که اگرچه مردم اخبار و حواشی سلبریتیها را پیگیری میکنند اما 9/68 درصد در حد «کم یا خیلی کم» و تنها 1/13 درصد در حد «زیاد یا خیلی زیاد» به سلبریتیها گرایش دارند. نمره میانگین گرایش پاسخگویان به سلبریتیها 6 از 20 میباشد که بیانگر گرایش پایین است.
امیرحسین عالمی؛ سید نورالدین رضوی زاده
چکیده
شبکههای اجتماعی امروز یکی از اصلیترین محیطها برای بروز احساسات و همینطور تأثیرپذیری در مواجه با اخبار و معضلات اجتماعی هستند. ازاینرو شناخت این محیط برای فهم رفتار کاربران و شناخت نقش فضای مجازی بسیار پراهمیت است. در تحقیق پیشرو، اینستاگرام بهعنوان یکی از شبکههای اجتماعی مهم در بین کاربران فارسیزبان (ازلحاظ تعداد ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی امروز یکی از اصلیترین محیطها برای بروز احساسات و همینطور تأثیرپذیری در مواجه با اخبار و معضلات اجتماعی هستند. ازاینرو شناخت این محیط برای فهم رفتار کاربران و شناخت نقش فضای مجازی بسیار پراهمیت است. در تحقیق پیشرو، اینستاگرام بهعنوان یکی از شبکههای اجتماعی مهم در بین کاربران فارسیزبان (ازلحاظ تعداد کاربران) برای تحقیق انتخاب شد تا معضل اجتماعی خشونت خانگی علیه زنان بهعنوان یکی از سوژههای مهمی که افکار عمومی را در سالهای اخیر تحت تأثیر قرار داده است موردبررسی قرار گیرد. در این تحقیق موضوع قتل شرافتی (قتل رومینا اشرفی) بهعنوان یکی از حادترین اشکال خشونت خانگی بهطور هدفمند برای مطالعه انتخاب شد و با تحلیل هشتگ #رومینا_اشرفی در اینستاگرام بخش عمدهای از محتوای بهکاررفته در این شبکه اجتماعی که مرتبط با حادثه بودند استخراج شد. از میان ۴۵.۸ هزار پست 33 هزار و 740 پست بر اساس بیشترین بازدید و بیشترین مشارکت نمونهگیری شد. سپس خط زمانی تولید محتوا در اینستاگرام استخراج گردید و با استفاده از هشتگهای مشابه، محتوای منتشرشده نیز محوربندی گردید. در ادامه پستهای برتر و پربازدیدترین و پر مشارکتترین محتوا و کاربران شناسایی شدند. درنهایت با رویکرد نتنوگرافی کامنتهای پر بازدیدترین پست منتشرشده با هشتک مذکور تحلیل و دستهبندی گردید. این مطالعه نشان داد که کاربران در مواجه با حوادث اینچنینی چه رویکرد و چه رفتاری را بیشتر بروز میدهند.
سیدنورالدین رضوی زاده؛ پروانه عبدالملکی
چکیده
اینترنت و فضای مجازی بخش قابلتوجهی از لحظات زندگی ما را به خود اختصاص میدهند و تا حدود زیادی روابط انسانی را دگرگون ساختهاند. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریه استفاده و رضامندی است. فرض اصلی نظریۀ استفاده و رضامندی این است که مخاطبان، کموبیش بهصورت فعّال، به دنبال محتوایی هستند که بیشترین رضایت را فراهم کند. گرایش به فضای ...
بیشتر
اینترنت و فضای مجازی بخش قابلتوجهی از لحظات زندگی ما را به خود اختصاص میدهند و تا حدود زیادی روابط انسانی را دگرگون ساختهاند. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریه استفاده و رضامندی است. فرض اصلی نظریۀ استفاده و رضامندی این است که مخاطبان، کموبیش بهصورت فعّال، به دنبال محتوایی هستند که بیشترین رضایت را فراهم کند. گرایش به فضای مجازی به تعبیر نظریه استفاده و رضامندی، به عوامل اجتماعی (نیازهای ارتباطی) و روانشناختی افراد (احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی) بازمیگردد. این تحقیق نیز به دنبال بررسی نقش عوامل مذکور بر گرایش دانشجویان به فضای مجازی میباشد. در این پژوهش برای دستیابی به اهداف تحقیق از روش پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان دانشگاه آزاد تشکیل میدهند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر تعیین گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی و نیازهای ارتباطی و گرایش به فضای مجازی همبستگی وجود دارد. در تحلیل رگرسیون مشخص گردید دو متغیر «احساس تنهایی» و «نیازهای ارتباطی» در مدل باقی میمانند و مجموعاً 58 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند.